Saturday, January 8, 2011

FIBROID BILA PERLU BEDAH










Apakah Fibroid Perlu Dirawat?

 Seperti yang saya nyatakan, tidak semua kes fibroid perlu dirawat jika ia tidak menimbulkan sebarang masalah atau gejala, dan jika ketumbuhan itu kecil sahaja. Bagi wanita yang menghampiri umur putus haid (biasanya 50 tahun), fibroid itu akan mencerut dengan sendirinya akibat daripada kehabisan hormon estrogen. Bagi mereka ini, pembedahan atau rawatan untuk fibroid tidak diperlukan.
Setakat ini tidak ada rawatan yang menggunakan ubat yang boleh mencerutkan ketumbuhan fibroid tetapi ada kemungkinan ubat-ubatan tradisional seperti akar kayu atau daun-daun yang kemungkinan mempunyai kesan, khusus terhadap rahim yang boleh mencerutkan ketumbuhan fibroid. Bidang ini masih lagi terbuka luas dan usaha yang boleh mendapatkan ramuan untuk mencerutkan ketumbuhan fibroid, saya percaya kemungkinan akan menjadi satu penemuan yang luar biasa.

Fibroid Dirawat Secara Pembedahan 

Rawatan yang khusus bagi fibroid, khususnya yang besar serta menimbulkan masalah seperti gangguan haid, kekurangan darah (anemia), ketidaksuburan, menimbulkan gejala seperti gangguan perkencingan ataupun menyebabkan rahim turun ke bawah (prolaps) ialah pembedahan. Beberapa perkara penting perlu diambi kira sebelum seseorang doktor memilih tentang jenis dan kaedah pembedahan. Perkara yang penting ialah sama ada wanita itu mahu melahirkan anak lagi atau tidak, dan kedua, sama ada dia juga mengalami kekenduran rahim (prolaps) atau tidak.
Bagi wanita yang masih muda dan masih mahu melahirkan anak dan mereka yang mengalami masalah kesuburan, pembedahan biasanya dilakukan melalui perut di mana ketumbuhan fibroid sahaja yang perlu dibuang. Pembedahan ini dinamakan myomektomi. Myoma ialah nama bagi ketumbuhan fibroid. Oleh itu, pembedahan tersebut dinamakan myomektomi. Kadang-kala seesorang wanita itu boleh ditumbuhi beberapa fibroid. Saya pernah membuang lebih 20 ketulan myoma yang saiznya seperti guli kecil sehingga sebesar bola tennis.
        Pembedahan untuk membuang ketumbuhan fibroid atau myomektomi, kadang-kala menimbulkan masalah jangka-panjang di mana fibroid mungkin tumbuh semula dan menimbulkan gejala kesihatan yang akhirnya mungkin memerlukan satu lagi pembedahan di mana rahim dan ketumbuhan tersebut perlu dibuang sekaligus.

Pembedahan Untuk Membuang Rahim (Hysterektomi)
Pembedahan yang mutlak bagi wanita yang menghidap tumbuhan fibroid, khususnya mereka yang tidak bercadang untuk melahirkan anak lagi kerana mungkin mereka telah mempunyai bilangan anak yang cukup ataupun telah menjangkau umur lebih daripada 40 tahun dan ketumbuhan ini menimbulkan berbagai-bagai masalah kesihatan, ialah pembedahan hysterektomi. Pembedahan ini dianggap sebagai satu pembedahan besar dan biasanya seseorang itu perlu tinggal di hospital selama seminggu. Pembedahan ini memerlukan lebih kurang sebulan setengah untuk pulih kepada keadaan sediakala.

Ramai juga wanita yang tidak begitu gemar menjalani pembedahan hyisterektomi kerana ini akan menyebabkan dia kehilangan rahim, iaitu lambang kewanitaan mereka. Tanpa rahim, haid tidak lagi keluar. Sebenarnya, seseorang wanita yang menghidap penyakit dalam rahim dan tidak mahu melahirkan anak, dia tidak lagi perlu memikirkan, bahawa rahim tersebut sebagai lambang kewanitaannya dan untuk mengekalkan kejelitaannya. 


Rahim hanyalah berfungsi untuk menaungi dan melindungi janin dalam kandungan. Rahim bukan satu organ yang melambangkan kejelitaan wanita dan  ia juga tidak penting bagi menentukan hubunga seksual yang memuaskan. Sebenarnya haid bukan satu lambang kewanitaan, tetapi haid itu sebenarnya merupakan tanda bahawa seseorang itu tidak mengandung. Jika seseorang wanita itu mengandung maka haidnya akan berhenti.

Kejelitaan Dipengaruhi oleh Hormon

Kejelitaan dan fungsi seksual lebih dipengaruhi oleh hormon estrogen yang dikeluarkan oleh kilang ovari. Biasanya, dalam pembedahan hysterektomi, kedua-dua kilang ovari akan dikekalkan walaupun wanita itu telah melebihi umur 40 tahun kerana kilang  ini penting bagi mengekalkan kejelitaan, sifat-sifat kewanitaan dan juga melindungi kesihatan wanita tersebut. Hubungan seksual antara suami isteri selepas hysterektomi biasanya tidak akan terjejas, malahan akan menjadi lebih baik kerana tidak diancam dengan pendarahan yang tidak teratur serta berpanjangan. Wanita itu akan menghadapi hidup yang lebih selesa tanpa haid yang luar biasa mengganggunya, dan dia boleh menumpukan lebih masa untuk beramal ibadah tanpa ada sekatan untuk bersembahyang atau berpuasa kerana haid tidak akan datang lagi dan hubungan seksual boleh dilakukan pada bila-bila  masa. Keadaan kesihatan akan menjadi lebih baik kerana kehilangan darah tidak akan  berlaku lagi. 

Pada keseluruhannya, wanita itu akan menjadi lebih sihat dan sejahtera selepas pembedahan hysterektomi.
Ketumbuhan fibroid yang wujud bersama dengan prolaps atau kekenduran rahim, biasanya dirawat dengan pembedahan melalui saluran faraj. Ini bermakna tidak ada parut akan wujud di bahagian kulit perutnya, sebaliknya kesemua pembedahan akan dilakukan menerusi saluran faraj. Di samping itu, kekenduran pada saluran faraj dapat diperbaiki dengan memperkukuhkan otot-otot yang menyokong lantai punggung dan saluran peranakan. Kaedah pembedahan ini dinamakan vaginal hysterectomy dan repair
Wanita akan menjadi lebih selesa dalam hubungan seksual mereka selepas pembedahan ini kerana jika ada kelonggaran berlaku pada saluran faraj, kesemuanya akan dapat diatasi dengan pembedahan untuk membetulkan saluran. Di samping itu, otot-otot di sekeliling rahim akan menjadi lebih kukuh lagi.

Akhir kata, saya ingin menekan sekali lagi, bahawa fibroid adalah ketumbuhan yang paling sering berlaku di dalam rahim wanita tetapi puncanya tidak diketahui. Ia bukan ketumbuhan kanser dan jarang menyebabkan kematian tetapi ia boleh menimbulkan beberapa gejala termasuk gangguan haid, kekurangan darah, ketidaksuburan, gangguan perkencingan dan sebagainya. 

Setakat ini tidak ada ubat yang boleh mencerutkan ketumbuhan ini. Rawatan yang mutlak baginya ialah pembedahan untuk membuang ketumbuhan tersebut sama ada ketumbuhan itu disertai dengan pembuangan rahim atau hanya pembuangan ketumbuhan sahaja. Umur empat puluhan ialah tahap umur yang sering diserang dengan masalah ketumbuhan fibroid. 

5 comments:

  1. i never believed that their could be any complete cure for fibroid with out going for surgery ,i saw people’s testimony on blog sites how Dr Onokun prepare herbal cure for different king of disease,and with the help of his herb they where able to shrink there fibroid naturally. i had to try it too and you can,t believe that in just few weeks i started using it all my pains stop gradually . Right now i want to tell you all that i just give birth to a baby boy last month,and on thin now i have not had any pain, and i have just went for text last week and the doctor confirmed that there is no trace of any fibroid in my system . Glory be to God for leading me to this great Dr onokun I am so happy as i am sharing this testimony. My advice to you all who thinks that their is no herbal cure for fibroid that is Not true ,just contact him and get cure through his email: dronokunherbalcure@gmail.com or whats-app: +2349064844957

    ReplyDelete
  2. I give thanks to Dr onokun for helping me get a permanent cure to Uterine fibroid. I have used different western medication without any improvement, And I could not have a child of my own. I had heavy bleeding, frequent urination, a bulky stomach, and cramping. My bleeding is sometimes so heavy that I can’t go out. I go through 9-10 pads in a day. It is so uncomfortable. I have tried everything you can imagine because I’ve had my fibroid for 18 years but none of them have really worked. They just make you feel like you’re doing something but at the end of the day its not really much of a relief. People advertise all sorts of “Fibroid Cures”. I’ve tried all that you can imagine and they worked for a little while, but it’s not working out you have to keep on going. You cant really stop taking them. I got the contact of Doctor onokun from the testimony of people on the internet, and I contacted him through the Email and explained every thing to him. then he sent me his product which I used for 2 weeks. Now am completely cured so I really want to tell this to the world that there is a permanent cure to Fibroid. contact him on dronokunherbalcure@gmail.com or whatsapp: +2349064844957 he can help on any health issues

    ReplyDelete
  3. i was diagnose with genital warts,last six months which finally shows out! i had hpv. for very long time i suffered for the virus and i was told there is no hpv cure. except treatment to control it i just fill killing my self because there was no hope all i could think loosing my life because it was so embarrass for been hpv patient. about few weeks ago i read possible natural cure on line which was guarantee and i purchased it. after two weeks taking herbal treatment the hpv got eliminated by killing all symptoms and the warts in my genital area disappeared. it so amazing i got ride to the hpv. i so much like to shear this testimony to every article for others living with hpv there is possible natural herbs to eliminate it. email Dr onokun for help. his herbal clinic address; dronokunherbalcure@gmail.com

    ReplyDelete
  4. As a sign of gratitude for how my wife was saved from fibroid, i decided to reach out to those still suffering from this.
    My wife suffered from fibroid for more than 20 year of marriage after our first son and it was really tough and heartbreaking for me because she was my all and the symptoms were terrible, she had irregular and painful menstrual flow and the size of it was 5cm, and she always complain of stomach pain. we tried various therapies prescribed by our neurologist but none could cure her. I searched for a cure and i saw a testimony by someone who was cured and so many other with similar body problem, and she left the contact of the doctor who had the natural cure to fibroid. I never imagined fibroid has a natural cure if not surgery not until i contacted him and he assured me my wife will be fine. I got the herbal medication he recommended and my wife used it as instructed by Dr Godstime, and in one months time we went to the hospital for scan and the doctor confirmed that there is no trace of fibroid and now she is fully okay, even up till this moment she is so full of life. fibroid has a cure and it is a herbal cure contact the doctor for more info on: Drgodstimehealinghome@gmail.com or WhatsApp +2349063469910 on how to get his medication.  

    ReplyDelete
  5. I am so Happy to be writing this article in here, i am here to explore blogs forum about the wonderful and most safe cure for HERPES SIMPLEX VIRUS.I was positive to the Virus called HERPES and i lost hope completely because i was rejected even by my closet friends. i searched online to know and inquire about cure for HERPES and i saw testimony about DR Igene online on how he cured so many persons from Herpes Disease so i decided to contact the great herbalist because i know that nature has the power to heal everything. i contacted him to know how he can help me and he told me never to worry that he will help me with the natural herbs from God! after 2 days of contacting him, he told me that the cure has been ready and he sent it to me via UPS and it got to me after 4 days! i used the medicine as he instructed me (MORNING and EVENING) and i was cured! its really like a dream but i'm so happy! that's the reason i decided to also add more comment of Him so that more people can be saved just like me! and if you need his help,contact his Email: (drigeneherbalhome613@gmail.com) You can contact him on WhatsApp 2348133321898 He also have the herb to cure difference cure for any sickness (1) HERPES,(2) DIABETES,(3) HIV

    ReplyDelete